Tilassa haluttiin tuoda esille luontoa, arktisuutta ja korkeaa teknologiaa oululaisuuteen perustuen. Suunnitelmat elivät projektin eri vaiheissa, joitain asioita jäi pois ja uusia tuli tilalle. Eri vaiheiden jälkeen päädyttiin nykyiseen ulkoasuun ja lopputulos on yhteenveto monen eri toimijan vaikutteista.
Tilaan sisällytettiin useita erilaisia toimintoja. Ensimmäiseksi tilasta erotettiin toimisto-osa ja alkuperäisenä ehdotuksena tilojen väliin oli lasiseinä. Lopulta seinästä päätettiin kuitenkin tehdä kiinteä ja aivan viime metreillä seinän yläosaan lisättiin lasitus.
Asiakastilasta lohkaistiin istumanurkkaus, tila kaupalle ja paikka entisille esitetelineille sekä työpisteet asiakaspalvelijoille. Näyteikkunaan suunniteltiin paikat myytävänä oleville oululaisille tuotteille ja Oulua kuvaavalle rekvisiitalle. Asiakastiskin päätyyn sijoitettiin sähköpöytä, jonka ääressä voi asioida myös pyörätuolilla liikkuva tai istuinta tarvitseva asiakas.
Tilassa käytettiin osin asiakkaan brändivärejä, joita ovat mm. vettä kuvaavan 3D-paneelin sininen ja asiakkaan toivoma istumanurkkauksen vihreä matto sekä raikkaan vihreä seinä toimistotilan puolella. Valkoiset kalusteet tuovat tilaan arktisuutta sekä talvisuutta ja lattia tuo mieleen pohjoisen kelohongat.
Luonto tulee esille veden liikkeenä edellä mainitussa 3D-paneelissa, istumanurkkauksen koivutapetissa ja puupöllejä muistuttavissa jakkaroissa. Lisäksi asiakastiskin viereen on tulossa suuri ja näyttävä taulu meren jäältä. Erikoismaalari/taiteilija Marru Jokela maalasi sisääntulon vieressä olevaan pylvääseen upean koivun rungon, joka näyttää kuuluvan yhteen viereisen seinän tapetin kanssa. Ja koivutapetti saattaa vielä saada seurakseen oikeitakin koivunrunkoja…
Teknologia sai projektin kuluessa yhä suuremman osan sisustuksessa ja nyt tilassa onkin kolme näyttöä, joista suurin on asiakkaiden käytössä oleva kosketusnäyttö. Istumanurkkaukseen sijoitettiin langaton latauspiste kolmelle puhelimelle ja lisäksi asiakkaiden käytössä on tabletti, jolta voi tehdä varauksia ja lipputilauksia erilaisiin tapahtumiin.
Joitain jo edellä mainittuja muutoksia tilaan on vielä tulossa ja mm. asiakastiskin etuosaan on suunniteltu tyylitelty tarra Oulun keskustan kartasta. Oheisia kuvia täydennetäänkin sitä mukaa, kun muutoksia tehdään.
Hakusanat: teknologia luonto ja neuvonta yhdistyvät asiakastilassa; brändivärit; Oulu